Redding (Dank voor -)
Psalm 35 : 9
Ik zal, in tegenwoordigheid
Van 't grote volk, Uw Majesteit
d' Erkent'nis van mijn hart bewijzen;
'k Zal U voor aller ogen prijzen.
Dat zij dan, die mij zonder reên
Vervolgen, om mijn tegenheên
Niet juichen, noch in hunnen waan,
Op mij hun schimpend' ogen slaan.
Samenzang Psalm 35 Tekst en beeld Psalm 35
Gekoppelde kernwoorden
Dank voor redding
Dankbaarheid voor redding is een wezenlijk onderdeel van de Bijbelse boodschap. Het is een erkenning van Gods ingrijpen om te bevrijden uit gevaar, zonde of geestelijke dood. In de Bijbel is deze dank niet alleen gericht op het ontvangen van fysieke of tijdelijke redding, maar vooral op de eeuwige verlossing die in Christus is gegeven.
Bijbelse achtergrond
Oude Testament:
- In Exodus 15 zingt Mozes, samen met het volk Israël, een loflied na hun bevrijding uit Egypte en de doortocht door de Rode Zee: "Ik zal de HEERE zingen, want Hij is hoog verheven! Het paard en zijn ruiter heeft Hij in de zee geworpen" (Exodus 15:1). Dit lied is een uiting van diepe dankbaarheid voor Gods machtige redding.
- De Psalmen zijn vol dankzeggingen voor Gods reddende daden. Psalm 18:17 zegt: "Hij redde mij van mijn sterke vijand, van wie mij haatten, omdat zij machtiger waren dan ik."
Nieuwe Testament:
- Jezus Zelf is de bron van de grootste redding. Zijn naam betekent "de HEERE redt," en Zijn komst vervult het reddingswerk dat door de hele Bijbel heen wordt beloofd (Mattheüs 1:21).
- Paulus getuigt van dankbaarheid voor de redding in Christus: "Ik dank God door Jezus Christus, onze Heere" (Romeinen 7:25). Hij benadrukt dat redding genade is, een gave van God, en niet door menselijke verdienste (Efeze 2:8).
Gereformeerde traditie
De Heidelberger Catechismus (Zondag 1) leert dat onze redding volledig in Christus is, en dat deze zekerheid een bron van eeuwige dankbaarheid is. Zondag 32-33 benadrukt dat een dankbaar leven voortkomt uit de ervaring van Gods verlossing.
De Dordtse Leerregels (Hoofdstuk 1) wijzen erop dat redding een uitdrukking is van Gods eeuwige genade en soevereine keuze, wat gelovigen oproept tot voortdurende dankbaarheid en aanbidding.
Wat zeggen Matthew Henry en Kohlbrugge?
Matthew Henry ziet dankbaarheid voor redding als een natuurlijke respons van het hart dat Gods genade heeft ervaren. Hij benadrukt dat deze dankbaarheid niet alleen woorden omvat, maar een leven dat in toewijding aan God wordt geleefd.
Kohlbrugge wijst erop dat ware dankbaarheid voortkomt uit de erkenning van onze volledige onwaardigheid en het begrijpen van de diepte van Gods genade. Hij benadrukt dat een hart dat gered is, spontaan uitbarst in lof en dank.
Geestelijke betekenis
Dank voor redding gaat verder dan een moment van vreugde; het is een voortdurende houding van het hart. Het herinnert ons aan de grootheid van Gods liefde en de zekerheid van Zijn werk in ons leven. Psalm 107:2 roept op: "Laten de verlosten van de HEERE het zeggen, die Hij verlost heeft uit de hand van de tegenstander."
De dankbaarheid voor redding motiveert gelovigen om hun leven aan God toe te wijden. Zoals 2 Korinthiërs 5:15 zegt: "En Hij is voor allen gestorven, opdat zij die leven, niet meer voor zichzelf zouden leven, maar voor Hem Die voor hen gestorven is en opgewekt is."
In Christus is de ultieme redding te vinden. Deze verlossing nodigt ons uit om met vreugde te zingen en te getuigen van Zijn genade, zoals in Openbaring 7:10: "De zaligheid is van onze God, Die op de troon zit, en van het Lam!" Het leven van een gelovige wordt zo een voortdurende lofzang op de God die redt.









