Offer

Psalm 26 : 6

Ik was, aan U verpand,
In onschuld mijne hand.
Mijn hart springt in mij op, o HEER,
Wanneer ik, met Uw scharen,
Verschijn voor Uw altaren,
En U met offergaven eer. 

Heel Psalm 26   Dit vers zingen

Samenzang Psalm 26   Tekst en beeld Psalm 26

Gekoppelde kernwoorden

Blijdschap in God

Eerlijkheid - Oprechtheid

Kerkdienst

Offer

Suggestie doorgeven >

Offer

Het offer speelt een centrale rol in de Bijbelse boodschap en heeft diepgaande geestelijke en theologische betekenis. In het Oude Testament is het offer een middel van verzoening en aanbidding, terwijl in het Nieuwe Testament Christus Zelf het volmaakte offer is dat alle eerdere offers vervult.

Bijbelse achtergrond

  1. Oude Testament: Offers worden ingesteld in Genesis 4 met de gaven van Kaïn en Abel. Dit principe wordt uitgewerkt in de wet van Mozes, waarin verschillende offers worden beschreven: brandoffers, dankoffers, zondoffers, en schuldoffers (Leviticus 1-7). Deze symboliseren verzoening, dankbaarheid en toewijding. Een van de bekendste offers is dat van Abraham, die bereid was zijn zoon Isaak te offeren, wat wijst op geloof en gehoorzaamheid (Genesis 22).

  2. Nieuwe Testament: Alle offers wijzen uiteindelijk naar Christus, "het Lam van God, dat de zonde van de wereld wegneemt" (Johannes 1:29). In Hebreeën 10 wordt uitgelegd dat de offers van de wet tijdelijk waren, maar dat Jezus door één offer eeuwige verzoening heeft gebracht (Hebreeën 10:10-12).

Christenen worden opgeroepen om zichzelf als een "levend offer" aan God te wijden, zoals beschreven in Romeinen 12:1: "Stel uw lichamen tot een levende, heilige en God welgevallige offerande."

Gereformeerde traditie

De Heidelberger Catechismus (Zondag 15) onderwijst dat Christus als volkomen offer aan Gods recht heeft voldaan, zodat gelovigen voor eeuwig verlost zijn​. In Zondag 32 wordt de dankbare levenswandel van christenen beschreven als een "geestelijk offer"​.

De Nederlandse Geloofsbelijdenis (Artikel 21) benadrukt dat Jezus Christus de enige en volmaakte offerande is die alle andere offers overbodig maakt​. Dit sluit elke menselijke prestatie uit als basis voor verlossing.

Wat zeggen Matthew Henry en Kohlbrugge?

Matthew Henry ziet het offer als een uitdrukking van Gods liefde en gerechtigheid. Hij legt uit dat de offers in het Oude Testament het menselijk onvermogen tonen om zichzelf te redden, terwijl Christus’ offer ons de weg naar God opent​.

Kohlbrugge benadrukt dat alle menselijke pogingen om God tevreden te stellen door eigen offers tekortschieten. Hij wijst erop dat Christus’ offer het enige fundament is voor ware vrede met God. Hij ziet het dagelijks kruisdragen als een manier waarop christenen hun verbondenheid met het offer van Christus laten zien​​.

Geestelijke betekenis

Het offer is zowel een uitdrukking van Gods genade als een oproep tot toewijding. Christus’ offer betekent vergeving en verzoening voor allen die geloven, en het roept gelovigen op tot een leven van dankbaarheid en heiliging. Het brengen van geestelijke offers – zoals aanbidding, gebed en gehoorzaamheid – is een antwoord op Gods liefde en genade.

Zoals Hebreeën 13:15 zegt: "Laten wij dan door Hem God voortdurend een lofoffer brengen, dat is de vrucht van lippen die Zijn Naam belijden." Het offer is daarmee niet alleen een verzoeningsmiddel, maar ook een levenshouding waarin God wordt verheerlijkt.

Goudkoorts - Bijbelstudies uit de brief aan de Romeinen

Vier het samen

Langs de Via Dolorosa

Welkom in de strijd

De Heer is mijn Herder, maar hoe leidt Hij mij?

Catechismus vraag 19 uitleg: Waaruit weet gij dat Christus d...

Catechismus vraag 32 uitleg: Maar waarom wordt gij een Chris...

Catechismus vraag 43 uitleg: Wat verkrijgen wij meer voor nu...

Dordtse leerregels Hoofdstuk 2 artikel 1 en 23

De wet van Mozes en jij: brandoffer en offerdier

Peuterbijbel

Bijbel voor jou

Huwelijksbijbel HSV

Bijbel HSV - Hardcover vrouw

Bijbel (HSV) met psalmen - met goudsnede