De Wet - gebod 4 - Sabbat
Psalm 26 : 8
Wat blijdschap smaakt mijn ziel,
Wanneer ik voor U kniel
In't huis, dat Gij U hebt gesticht!
Hoe lief heb ik Uw woning,
De tent, o Hemelkoning,
Die G', U ter eer, hebt opgericht!
Samenzang Psalm 26 Tekst en beeld Psalm 26
Gekoppelde kernwoorden
Kerkdienst (Bij het begin van de -)
De Wet - Gebod 4 - Sabbat
Het vierde gebod van de Tien Geboden roept op tot het houden van de sabbat als een dag van rust en toewijding aan God. Dit gebod heeft diepe geestelijke en praktische betekenis, zowel voor Israël als voor christenen vandaag. Het herinnert aan Gods scheppingsorde, Zijn bevrijding van Zijn volk en wijst vooruit naar de rust die in Christus te vinden is.
Bijbelse achtergrond
Het gebod zelf:
- In Exodus 20:8-11 staat: "Gedenk de sabbatdag, dat u die heiligt. Zes dagen zult u arbeiden en al uw werk doen, maar de zevende dag is de sabbat van de HEERE, uw God; dan zult u geen enkel werk doen."
- In Deuteronomium 5:15 wordt de sabbat gekoppeld aan Gods verlossing: "Want u zult in gedachten houden dat u slaaf geweest bent in het land Egypte, en dat de HEERE, uw God, u vandaar heeft geleid met een sterke hand en een uitgestrekte arm."
Sabbat als scheppingsorde:
- De instelling van de sabbat is geworteld in de schepping. In Genesis 2:2-3 lezen we dat God op de zevende dag rustte en die dag heiligde. Dit wijst op het belang van rust en heiliging in het leven van de mens.
De vervulling in Christus:
- Jezus maakte duidelijk dat de sabbat niet bedoeld was als een wettisch juk, maar als een gave van God. In Markus 2:27 zegt Hij: "De sabbat is gemaakt ter wille van de mens, niet de mens ter wille van de sabbat."
- In Hebreeën 4 wordt de sabbatrust verbonden met de eeuwige rust in Christus. Vers 9 zegt: "Er blijft dus nog een sabbatsrust over voor het volk van God."
Gereformeerde traditie
De gereformeerde traditie ziet de sabbat als een moreel principe dat voortleeft in de christelijke viering van de zondag.
- De Heidelberger Catechismus (Zondag 38) legt uit dat het vierde gebod oproept om "trouw de gemeente van God te bezoeken, Gods Woord te horen en de sacramenten te gebruiken," en om "de hele week in rust te leven van onze slechte werken"​.
- De Nederlandse Geloofsbelijdenis (Artikel 25) leert dat de ceremoniële wetten, waaronder de sabbat in zijn oudtestamentische vorm, in Christus vervuld zijn. De geestelijke betekenis blijft echter bestaan​.
Wat zeggen Matthew Henry en Kohlbrugge?
Matthew Henry benadrukt dat de sabbat een dag is om God te eren en geestelijk te vernieuwen. Hij ziet het als een dag van rust, maar vooral als een dag van gemeenschap met God​.
Kohlbrugge legt de nadruk op Christus als onze ware sabbatsrust. Hij wijst erop dat de uiterlijke viering van de sabbat ons niet redt, maar dat rust in Christus betekent dat wij ophouden met eigen werken en vertrouwen op Zijn volbrachte werk​​.
Geestelijke betekenis
Rust in God:
- De sabbat roept ons op om te rusten in God en onze afhankelijkheid van Hem te erkennen. Psalm 62:2 zegt: "Alleen bij God vindt mijn ziel haar rust; van Hem komt mijn heil."
Toewijding en aanbidding:
- De rustdag is een dag van eredienst en toewijding aan God. Jesaja 58:13-14 belooft zegen aan wie de dag van de HEERE in ere houdt.
Vervulling in Christus:
- De sabbat wijst vooruit naar de eeuwige rust in Christus. In Mattheüs 11:28 zegt Jezus: "Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven."
Praktische toepassing
- Eer de rustdag: Gebruik de zondag om God te aanbidden en geestelijk te vernieuwen.
- Rust in Christus: Begrijp dat ware rust niet alleen lichamelijk is, maar vooral een geestelijke rust in Gods genade.
- Leef in toewijding: Gebruik de zondag om je hart opnieuw op God te richten en in Zijn wegen te wandelen.
- Deel de rust: Help anderen om ook rust te vinden in Christus, zowel in de gemeente als daarbuiten.
Conclusie
Het vierde gebod roept op tot rust en heiliging. In Christus vinden we de volmaakte vervulling van de sabbat, en als gelovigen mogen we in Zijn rust leven. De zondag als dag van aanbidding en gemeenschap met God herinnert ons aan deze diepe geestelijke waarheid. Zoals Psalm 92:5 zegt: "Want U, HEERE, hebt mij verblijd door Uw daden, ik zal vrolijk zingen over de werken van Uw handen."





1.jpg)




